Spring naar inhoud

Makkelijk


Soms kan iets wat voor anderen heel simpel is, voor jou heel erg moeilijk zijn. Dat kunnen allerlei verschillende dingen zijn. Bij heel veel dingen kun je je afvragen of het erg is dat je het niet kan, maar bij een aantal basisvaardigheden zul je er alles voor moeten doen om het te leren.

Alle kinderen in de klas kunnen goed lezen, maar bij jou lukt het steeds maar niet of die stomme minsommen lukken alleen jou steeds maar niet. Want dat idee dat jij de enige bent waar het niet lukt, of makkelijk gaat, heb je zo in je hoofd gezet. En zo maak je het onbewust steeds moeilijker voor jezelf.

In de klas zie ik het vaak dat iets zo veel energie kost en dat het toch steeds maar niet lukt. Hoe groot is dan de kick als het na veel oefenen en oefenen en proberen en proberen toch opeens lukt. Wat kun je je dan trots voelen

Ik zag het ook bij mijn eigen dochtertje. Ook zij heeft een enorme kick ervaren nu ze net als iedereen gewoon kan fietsen. Hoeveel energie dat haar niet gekost heeft, en ons, maar hoe waanzinnig is het om haar nu enorm te zien genieten en stralen. Om te zien dat iedereen met haar meegeniet.

Dat trotse gevoel gun ik ieder kind bij al hun uitdagingen. Als je een kind kent, die net een beetje hulp nodig heeft bij zijn of haar uitdaging, zou ik graag helpen. Dan gaan we samen op weg naar die grote kick….

Jamara

Al een paar weken ben ik met een jongetje in mijn klas bezig met jamara rekenen. Hij was vanaf dag 1 erg enthousiast en ging er helemaal voor. Dat we helemaal terug gingen naar de basis, eigenlijk alle getallen opnieuw leren, voelen, neerleggen en onthouden, maakte hem niet uit. Leuke spelletjes tussendoor en ondertussen heel veel leren. En afgelopen week kwam hij weer bij me voor Jamara en hij sprak de magische woorden: “Ik snap het en gebruik het in de klas ook soms.” We gingen oefenen met over het tiental en hij pakte het enorm snel op. De sommen over het tiental vroegen een nieuwe handeling die even ingeslepen moest worden, maar dat lukt nu ook.

Ik ben zo trots op hem. Hij doet het toch maar wel en ik ben er van overtuigd dat hij dat hele moeilijke optellen en aftrekken zo meteen gewoon kan. En wat nog leuker is, hij vindt rekenen weer leuk!

Wat ben ik blij dat ik dat voor hem kan doen.

Je ogen

Tijdens de cursus die ik dit jaar volg leer ik heel veel over de ogen. Het lijkt heel logisch dat je ogen van invloed zijn op alles wat je leert en doet. Als alles goed gaat, is er niemand die daar over nadenkt, maar helaas worden je ogen niet vaak onderzocht als je wel tegen een probleem aanloopt. Problemen met lezen, rekenen, schrijven kunnen bijvoorbeeld komen door problemen met de visuele vaardigheden.

Maar ook kunnen je visuele vaardigheden meespelen als je moeite hebt met je concentreren of het begrijpen van de wereld om je heen.

Gisteren kwam ik er achter dat je door problemen met visuele vaardigheden zelfs lager kan scoren dan nodig. Dat zet je toch aan het denken hè?

Ik leer nu hoe ik kinderen hierop kan onderzoeken en kan trainen. In combinatie met de andere onderdelen van deze cursus, kan ik al veel leer- of ontwikkelproblemen aanpakken.

Kom je er achter dat je kind op school veel moeite heeft met rekenen, lezen of begrijpend lezen of is je kind altijd maar onhandig? Botst het overal tegen aan. Of struikelt het vaak?

Wie weet kan ik je dan wel helpen.

Zegt het voort, zegt het voort.

Falen of leren?

Herken je dat ook? Dat je zo graag alles goed wilt doen, dat je het verschrikkelijk vindt om fouten te maken?

In mijn klas roep ik dagelijks dat fouten gemaakt mogen worden, want daar leer je van. Tenminste dat is natuurlijk mijn taak, ervoor zorgen dat de kinderen leren van hun fouten. Ik ben er trots op als een kind een fout maakt en om uitleg komt vragen om het een volgende keer beter te kunnen. Ik geniet er van als ik kinderen extra uitleg kan geven en dan zie dat ze het doorkrijgen.

Maar… waarom vind ik het dan zelf zo erg om fouten te maken?

Vorige week zeiden veel mensen tegen me dat ze mijn website zo leuk vonden, en wat deed ik, ik haalde mijn schouders op en lachte verlegen. Dit was een klein beetje fout. Wat ik ook had kunnen zeggen: dank je wel, ik geniet er ook enorm van en vind het erg leuk om dat werk te doen.

Dus ik heb er van geleerd. En als nog iemand mij er een compliment over geeft, kun je een volgende keer een trotser antwoord verwachten!