Spring naar inhoud

Psychomotorisch leer- en gedragsspecialist

Wat een mooi diploma mag ik weer toevoegen aan mijn map met diploma’s.

Maar wat zo leuk is aan dit diploma is dat dit diploma voor mij niet zozeer staat voor wat ik geleerd heb. Dit diploma staat voor alles wat ik nu kan om meer kinderen te helpen bij hun leeruitdagingen.

Wat heb ik het afgelopen jaar mooie dingen geleerd en ontdekt. Ik heb nu zoveel meer kennis in huis die ik in kan zetten om meteen meer kinderen te helpen.

De opleiding die me dit diploma heeft opgeleverd, heeft er voor gezorgd dat ik er meteen mee aan de slag kon. Vorig jaar heb ik veel uitgeprobeerd en me eigen gemaakt en dit jaar is het iets wat ik al echt kan toepassen en gebruik.

Ik mag kinderen helpen met rekenen door JaMaRa in te zetten. Na een screening van de visuele vaardigheden en de reflexen en rekenvaardigheden, kan ik een plan maken om het rekenen aan te gaan pakken.
Ik mag kinderen helpen met lezen door de Leesmatrix in te zetten. Ook hierbij begin ik met een screening van de visuele vaardigheden en reflexen en vervolgens onderzoek ik op wel niveau het kind geholpen moet worden.
Ik mag kinderen helpen met spelling door WoordBeeldtrainer in te zetten. Dan doe ik wat ik hierboven al genoemd heb, maar onderzoek dan de spellingvaardigheden er nog bij.
De dominantiematrix is goed in te zetten om het plaatje wat ik zo samenstel van een kind, compleet te maken. De dominantiematrix maakt voor mij de puzzel af. Dit kan me helpen om nog nauwkeuriger te bepalen wat een kind nodig heeft.

Ik heb genoten van de opleiding en geniet nu van de hulp die ik kinderen kan bieden.

Op dit moment ben ik aan het nadenken over hoe ik zo kort mogelijk en precies mogelijk op mijn site kan uitleggen wat de Reflexen inhouden en welke invloed deze hebben op de leer- en gedragsontwikkeling van de kinderen. Dit komt er binnenkort aan.

Makkelijk


Soms kan iets wat voor anderen heel simpel is, voor jou heel erg moeilijk zijn. Dat kunnen allerlei verschillende dingen zijn. Bij heel veel dingen kun je je afvragen of het erg is dat je het niet kan, maar bij een aantal basisvaardigheden zul je er alles voor moeten doen om het te leren.

Alle kinderen in de klas kunnen goed lezen, maar bij jou lukt het steeds maar niet of die stomme minsommen lukken alleen jou steeds maar niet. Want dat idee dat jij de enige bent waar het niet lukt, of makkelijk gaat, heb je zo in je hoofd gezet. En zo maak je het onbewust steeds moeilijker voor jezelf.

In de klas zie ik het vaak dat iets zo veel energie kost en dat het toch steeds maar niet lukt. Hoe groot is dan de kick als het na veel oefenen en oefenen en proberen en proberen toch opeens lukt. Wat kun je je dan trots voelen

Ik zag het ook bij mijn eigen dochtertje. Ook zij heeft een enorme kick ervaren nu ze net als iedereen gewoon kan fietsen. Hoeveel energie dat haar niet gekost heeft, en ons, maar hoe waanzinnig is het om haar nu enorm te zien genieten en stralen. Om te zien dat iedereen met haar meegeniet.

Dat trotse gevoel gun ik ieder kind bij al hun uitdagingen. Als je een kind kent, die net een beetje hulp nodig heeft bij zijn of haar uitdaging, zou ik graag helpen. Dan gaan we samen op weg naar die grote kick….

Jamara

Al een paar weken ben ik met een jongetje in mijn klas bezig met jamara rekenen. Hij was vanaf dag 1 erg enthousiast en ging er helemaal voor. Dat we helemaal terug gingen naar de basis, eigenlijk alle getallen opnieuw leren, voelen, neerleggen en onthouden, maakte hem niet uit. Leuke spelletjes tussendoor en ondertussen heel veel leren. En afgelopen week kwam hij weer bij me voor Jamara en hij sprak de magische woorden: “Ik snap het en gebruik het in de klas ook soms.” We gingen oefenen met over het tiental en hij pakte het enorm snel op. De sommen over het tiental vroegen een nieuwe handeling die even ingeslepen moest worden, maar dat lukt nu ook.

Ik ben zo trots op hem. Hij doet het toch maar wel en ik ben er van overtuigd dat hij dat hele moeilijke optellen en aftrekken zo meteen gewoon kan. En wat nog leuker is, hij vindt rekenen weer leuk!

Wat ben ik blij dat ik dat voor hem kan doen.

Je ogen

Tijdens de cursus die ik dit jaar volg leer ik heel veel over de ogen. Het lijkt heel logisch dat je ogen van invloed zijn op alles wat je leert en doet. Als alles goed gaat, is er niemand die daar over nadenkt, maar helaas worden je ogen niet vaak onderzocht als je wel tegen een probleem aanloopt. Problemen met lezen, rekenen, schrijven kunnen bijvoorbeeld komen door problemen met de visuele vaardigheden.

Maar ook kunnen je visuele vaardigheden meespelen als je moeite hebt met je concentreren of het begrijpen van de wereld om je heen.

Gisteren kwam ik er achter dat je door problemen met visuele vaardigheden zelfs lager kan scoren dan nodig. Dat zet je toch aan het denken hè?

Ik leer nu hoe ik kinderen hierop kan onderzoeken en kan trainen. In combinatie met de andere onderdelen van deze cursus, kan ik al veel leer- of ontwikkelproblemen aanpakken.

Kom je er achter dat je kind op school veel moeite heeft met rekenen, lezen of begrijpend lezen of is je kind altijd maar onhandig? Botst het overal tegen aan. Of struikelt het vaak?

Wie weet kan ik je dan wel helpen.

Zegt het voort, zegt het voort.